Πέμπτη 30 Ιουνίου 2011

Βιβλίο σε Έκδοση 2011 Εκδόσεις Γρηγόρη



ΝΕΟ!
Εκδόθηκε

Αλεξάνδρα Χ. Κουλουμπαρίτση (2011) Αναλυτικό Πρόγραμμα και Διδακτικός Σχεδιασμός: Παραδείγματα από Εφαμογές στην Τάξη. Αθήνα: Γρηγόρης

ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ

Κεφάλαιο 1ο: Αναλυτικό Πρόγραμμα   
·         Αναλυτικό Πρόγραμμα: τέσσερις θεωρητικές σχολές
i)        Η Σχολή της τεχνικής ή συστημικής κατεύθυνσης
ii)  Η ανάπτυξη του Αναλυτικού Προγράμματος κατά τη  Hilda Taba – Μια ενδιάμεση προσέγγιση
·        iii)  Το μοντέλο ανάλυσης αναγκών
·         Επίπεδα ερμηνείας και διαφορετικές όψεις του Αναλυτικού Προγράμματος
iv)    Η Σχολή της κριτικής κατεύθυνσης: Οι αναθεωριστές / αναδομιστές
·         Συστημική προσέγγιση ή κριτική σχολή;
·         Επίπεδα ανάπτυξης του Αναλυτικού Προγράμματος
·         Το Αναλυτικό Πρόγραμμα στην Ελλάδα
i)        Πρόγραμμα Σπουδών ή Αναλυτικό Πρόγραμμα;
ii)      Η εφαρμογή της διαθεματικότητας στο Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών

Κεφάλαιο 2ο: Διδακτικός Σχεδιασμός
·       Τι είναι ο Διδακτικός Σχεδιασμός;
·       Η Διδακτική Καθοδήγηση
·       Ο Διδακτικός Σχεδιασμός και ο εκπαιδευτικός της τάξης
·       Τρία Μοντέλα Διδακτικού Σχεδιασμού για τη μάθηση και την κατανόηση
i)        Κατανόηση μέσω αντίστροφου σχεδιασμού
ii)      Ο καθολικός σχεδιασμός για τη μάθηση
iii)    Η μάθηση μέσω σχεδιασμού
·         Ποιο από τα τρία μοντέλα;

Κεφάλαιο 3ο: Πολυδύναμο Αναλυτικό Πρόγραμμα. Η Συστημική προσέγγιση στην ανάπτυξη του Αναλυτικού Προγράμματος
·         Διαφορετικότητα
·         Συστημική προσέγγιση και Πολυδύναμο Αναλυτικό Πρόγραμμα
·         Παράδειγμα από τη σχολική πραγματικότητα

Κεφάλαιο 4ο: Πολυγραμματισμοί στη Μελέτη Περιβάλλοντος. Όταν το Αναλυτικό Πρόγραμμα γίνεται σχολικό βιβλίο
·         Σύντομη ιστορική αναδρομή. Η Μελέτη Περιβάλλοντος 20 χρόνια πριν
·         Η Μελέτη Περιβάλλοντος σήμερα – 20 χρόνια μετά
o   Η υβριδική φύση του μαθήματος
o   Η οργάνωση του περιεχομένου της Μελέτης Περιβάλλοντος
·         Αρχές οργάνωσης του Αναλυτικού Προγράμματος της Μελέτης Περιβάλλοντος
o   Η μεταφορά της θεωρίας των πολυγγραμματισμών στη Μελέτη Περιβάλλοντος
o   Πολυγγραμματισμοί στη Μελέτη Περιβάλλοντος: γλωσσικός εγγραμματισμός, επιστημονικός εγγραμματισμός, κριτικός εγγραμματισμός, κοινωνικός εγγραμματισμός

Κεφάλαιο 5ο: Ενεργός Πολιτειότητα και Αειφόρος Ανάπτυξη: Οριζόντιοι στόχοι στο ελληνικό Αναλυτικό Πρόγραμμα
Active Citizenship Education and Sustainable Development as Pedagogical Aims in the Greek Primary School Curriculum

Κεφάλαιο 6ο: Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών στην Πολιτειότητα και την Εκπαίδευση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα. Ανάπτυξη Επιμορφωτικού Προγράμματος υπό την αιγίδα του Συμβουλίου της Ευρώπης.
Θέμα: «Ενίσχυση της ενεργούς μαθητικής συμμετοχής μέσα από τις σχολικές κοινότητες». Στα αγγλικά: «How can we build democratic communities in schools?”

Κεφάλαιο 7ο: Σχεδιασμός και εφαρμογή ομαδοσυνεργατικού μαθησιακού περιβάλλοντος στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο

Κεφάλαιο 8ο: Σχεδιασμός Αναλυτικού Προγράμματος για τις Κοινωνικές Επιστήμες στο πλαίσιο του «Νέου Σχολείου» : Εννοιοκεντρική Προσέγγιση
·         Χαρακτηριστικά του Αναλυτικού Προγράμματος του «Νέου Σχολείου»
·         Αρχές οργάνωσης του Αναλυτικού Προγράμματος
·         Εννοιοκεντρική οργάνωση του περιεχομένου
o   Η δομή της γνώσης
o   Θεωρητικές παραδοχές στη Μελέτη Περιβάλλοντος και στην Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή
o   Η θεμελιώδης έννοια του ενεργού και υπεύθυνου πολίτη
o   Καθορισμός διαθεματικών στοιχείων
o   Παιδαγωγικό πλαίσιο

Κεφάλαιο 9ο : Σχεδιασμός προγράμματος Γλωσσικού Εγγραμματισμού (σε συνεργασία με τον Η.Γ. Ματσαγγούρα)
·         Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για τον Γλωσσικό Εγγραμματισμό: Η Γραμματική του νοήματος και το νόημα της Γραμματικής
·         Από τη φυσική γλώσσα στη γλώσσα της επιστήμης
·         Το τριεπίπεδο πρόγραμμα Γλωσσικού Εγγραμματισμού του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου: α. μαθαίνω τη γλώσσα, β. μαθαίνω με τη γλώσσα, γ. απολαμβάνω τη γλώσσα
·         Αναπτυξιακό συνεχές του γλωσσικού εγγραμματισμού
·         Παραδείγματα εφαρμογής στους κειμενικούς τύπους της Ιστορίας
·         Κοινωνιογνωστική προσέγγιση παραγωγής κειμενικού λόγου  


Κεφάλαιο 10ο: Σχεδιασμός και πιλοτική εφαρμογή Ερευνητικών Σχεδίων Εργασίας στην Ευέλικτη Ζώνη
·         Εκπαιδευτική αλλαγή
·         Μεθοδολογία έρευνας
·         Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
·         Ερευνητικά σχέδια εργασίας: Μεθοδολογικές προσεγγίσεις στην Ευέλικτη Ζώνη
·         Η αξιολόγηση της ερευνητικής παρέμβασης
·         Ευρήματα
·         Ευέλικτη Ζώνη: Η δυναμική μιας «αθόρυβης» μεταρρύθμισης