Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2009

Οικοδομώντας Σχολικές Κοινότητες για την Προώθηση της Ενεργούς Συμμετοχής: Μια Συστημική Προσέγγιση

Have you ever thought of "Building School Communities
to Promote Active Participation?"


Αποτελεί βαθειά μου πεποίθηση ότι, αν εμπλέξουμε τους μαθητές μας ως ενεργά μέλη με δικαίωμα λόγου στη ζωή του σχολείου, τότε έχουμε μεγάλες πιθανότητες να δούμε αρνητικές και απαξιωτικές συμπεριφορές να αμβλύνονται. Η μείωση των προβλημάτων συμπεριφοράς ήταν ένα από τα πρώτα σταθερά ευρήματα σε σχολεία που είχε εφαρμοσθεί με συνέπεια και παιδαγωγική υποστήριξη η Ευέλικτη Ζώνη Διαθεματικών και Δημιουργικών Δραστηριοτήτων.
Για περισσότερα.... www.pi-schools.gr/ Εκδόσεις/ Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, τχ. 6, 2002, Αλεξ. Κουλουμπαρίτση: "Η Ευέλικτη Ζώνη Αλλάζει το Σχολείο".

Οι Σχολικές Κοινότητες των μαθητών προϋποθέτουν Σχολικές Κοινότητες εκπαιδευτικών. Προϋποθέτουν ένα σχολείο που μετέχει ενεργά κι όχι διεκπεραιωτικά στα θέματα που το αφορούν: π.χ. το κρυφό και το επιδιωκόμενο επίσημο αναλυτικό πρόγραμμα, οι σχέσεις των εκπαιδευτικών με τους μαθητές και τους γονείς, η ιδιαιτερότητα κάποιων μαθητών και η στάση/δράση του σχολείου, οι κατ΄ οίκον εργασίες, προτάσεις για την ασφάλεια ή τον ελέυθερο χρόνο των μαθητών κτλ.

Το σχολείο και η λειτουργία του έχει εξελιχθεί σε εξαιρετικά σύνθετο κοινωνικό θεσμό και δυσκολεύεται να λειτουργήσει στρωτά και αποτελεσματικά μέσω εγκυκλίων που αποστέλλονται από κεντρικές υπηρεσίες. Κάποιες λειτουργίες πρέπει να αποκεντρωθούν.

Το δηλώνουν και οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί σε έρευνα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για την Ποιότητα στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Για περισσότερα ... www.pi-schools.gr /Εκδόσεις/ Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, τχ. 13, 2007, Αλεξ. Κουλουμπαρίτση: "Το Διοικητικό Πλαίσιο στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση".

Το δηλώνουν κι οι ίδιοι οι μαθητές, οι οποίοι όταν μετέχουν στην κοινοτική τους ζωή βιώνουν το αίσθημα "του ανήκειν", ότι ο χώρος που ζουν, ο σχολικός χώρος είναι ο χώρος τους. Για περισσότερα... Ο Συνήγορος του Παιδιού www.synigoros.gr ΣΧΟΛΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ.

Το προβλέπει και το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα για την "Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση" της προγραμματικής περιόδου 2007-2013 στον Στρατηγικό Στόχο 1, όταν δηλώνεται: "Αναμόρφωση, εκσυγχρονισμός και αποκέντρωση του εκπαιδευτικού συστήματος", σελ. 119.