Σύμφωνα με την καθηγήτρια Εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Stanford Linda Darling-Hammond (2010) https://edpolicy.stanford.edu/sites/default/files/events/materials/ldhscopeteacher-effectiveness.pdf η αποτελεσματική διδασκαλία έχει τα εξής βασικά χαρακτηριστικά:
- Εμπλέκει όλους τους μαθητές ενεργά.
- Παρέχει :
- σαφείς και κατανοητούς στόχους,
- ανατροφοδότηση που πληροφορεί και παρέχει προοπτικές αυτο-διόρθωσης http://www.edutopia.org/blog/tips-providing-students-meaningful-feedback-marianne-stenger
- ευκαιρίες αυτο-παρακολούθησης, αυτοδιόρθωσης και εμπέδωσης της νέας μάθησης.
- Επινοεί ενδιαφέρουσες δραστηριότητες που παρακινούν τους μαθητές να σκεφτούν, να αναλύσουν δεδομένα, να συγκρίνουν, να διατυπώσουν υποθέσεις, να προτείνουν λύσεις, να τεκμηριώσουν τι απόψεις τους, να δημιουργήσουν, να πειραματιστούν...
- Αξιοποιεί ποικιλία διδακτικών προσεγγίσεων: π.χ. άμεση διδασκαλία, διάλογο, καθοδηγούμενη ανακάλυψη, διαθεματική μάθηση, εργασία σε ομάδες....
- Επινοεί λειτουργικά εργαλεία και στρατηγικές μάθησης που υποστηρίζουν τη μάθηση, όπως οι υπογραμμίσεις, τα διαγράμματα, οι απεικονίσεις, οι καθοδηγητικές ερωτήσεις, οι ερωτήσεις αυτο-ελέγχου, κτλ
- Οργανώνει και παρακολουθεί μαθητικές ομάδες, όπου κάθε μαθητής έχει ρόλο και βιώνει την αίσθηση του ανήκειν.
- Αξιοποιεί κυρίως τεχνικές της διαμορφωτικής αξιολόγησης, παρά εστιάζει σε απαιτήσεις της τελικής (εξεταστικού τύπου) αξιολόγησης (βλ. και Black & Wiliam, 2001 https://weaeducation.typepad.co.uk/files/blackbox-1.pdf ), (βλ. και Nicol & Macfarlane-Dick, 2005, http://www.psy.gla.ac.uk/~steve/rap/docs/nicol.dmd.pdf ), (ιδέες έξυπνες και ελκυστικές από την Hillary Hill, 2015, http://www.edutopia.org/discussion/10-fun-filled-formative-assessment-ideas ).